A ma nyolcvan éves Grigorij Csuhraj rendezői bemutatkozása a maga idejében radikálisan új szemléletével és a szovjet némafilm legjobb hagyományait idéző formai megoldásaival nagy feltűnést keltett és nagyban hozzájárult a sematizmusba merevedett szovjet film megújulásához. Ezt bizonyítja a… [tovább]
A ma nyolcvan éves Grigorij Csuhraj rendezői bemutatkozása a maga idejében radikálisan új szemléletével és a szovjet némafilm legjobb hagyományait idéző formai megoldásaival nagy feltűnést keltett és nagyban hozzájárult a sematizmusba merevedett szovjet film megújulásához. Ezt bizonyítja a készülése előtti parázs szakmai-ideológiai vita (ld. Nemes Károly: A mai szovjet filmművészet, Kossuth, 1969), és persze átütő nemzetközi sikere is. „A szovjet film végre odáig jutott, hogy szerelemről készít filmet, félig meztelen nővel és érzéki csókkal” – lelkesedett az Unita olasz kritikusa. A polgárháborús történet, melyet három évtizeddel korábban Protazanov már megfilmesített, a karakumi sivatagban és egy lakatlan szigeten játszódik, és Marjutka, az eddig negyven ellenséges katonát leterítő vörös mesterlövésznő, és az őrizetére bízott, fogságba esett fehér tiszt, Otrok fokozatosan kibontakozó, tragikus végű szerelmét mutatja be nagy lélektani pontossággal… [bezár]