Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

Claudio Abbado halálának tízedik évfordulóján a Mezzo két dokut is műsorra tűzött a karmesterről – a Hearing the Silence és a Please Call Me Claudio között azonban maximum stilisztikai különbségekről beszélhetünk (bár lehetne ez máshogy dokumentumfilmek esetében?), így furcsán ironikus a helyzet. A karmesterről mesélni akaró filmesek ugyanolyan repetitív módon nyúltak hozzá a témához, mint a német Deutsche Grammophon kiadó Abbado életművéhez, illetve maga Abbado a mindenkori klasszikus repertoárhoz, ha lemezfelvételre került sor…

Tegnap este az élmény apropóján végül én is betettem a lejátszóba Abbado és Ivo Pogorelich első Csajkovszkij zongoraversenyét, és felütöttem hozzá Norman Lebrecht könyvét, hogy újranézzem, mit is írt a vitriolos tollú kritikus Abbadóról. Egyrészt bár Lebrecht stílusa sokszor bicskanyitogató, Abbadón érezhetően kevésbé talál fogást, de bőven van azért mélyebb és sötétebb árnyalat a konfliktuskerülő, halkszavú olasz mester életútjában. Különösen Londonban hagyott maga után negatív emlékeket, bármennyire is szerették őt az LSO zenészei, bizonyítva ezáltal azt a megérzést, hogy a visszahúzódó, irányítani nem is igazán akaró, maximum kívánó vezető sokféle vezetői funkciót talán nem is tud igazán ellátni. Ezen felül, bár Abbado tevékenységének szeretjük a modern európai értékrendhez rendkívül jól illeszkedő aspektusait előtérbe helyezni, azért üzleti és politikai szempontból ő sem különbözött kora karmester-nagyságaitól.
Beatrix Conrad filmjében egyébként nem meglepő módon ugyanazokat a dicsőítő közhelyeket kapjuk meg rá vonatkozólag, mint a Hearing the Silence-ben, kevesebb elművészieskedett felhang kíséretében. A fiatal zenészek támogatása és megszervezése, a demokratikus zenekarvezetés, a Berlini Filharmonikusok megreformálása, a korai években munkásoknak és diákoknak szervezett milánói koncertjei, egyáltalán baloldalisága és ezzel a baloldalisággal (a felszínen) tökéletesen összeegyeztetett művészeti koncepciója áll a fókuszban, plusz a megszólalók között ezúttal gyermekei is megjelennek.
A két film között azonban annyira nincs tartalmi különbség, hogy még a megszólaló zenészek és zeneszerzők között is bőven van átfedés, akik tíz év különbség elteltével még mindig ugyanazt mondják Abbadóról. Az egyetlen árnyalati elem egy kritikus bevonása, aki értő módon magyaráz a karmester zenei eredményeiről, például arról, mennyire nem tudta Olaszországban kiérlelt elképzeléseit érvényesíteni a mindig is sajátosan hangzó Bécsi Filharmonikusoknál. Még ezzel együtt sincs azonban túlhangsúlyozva a zene valódi jellege és jelentősége, ezúttal is meg kell elégednünk a közhellyel, miszerint Abbado csodálatos karmester volt – pedig látszik ám, hogy a megszólalók a vele való közös zenélés élményébe szerelmesek elsősorban, és gyanús is, hogy rengeteg Abbado-rajongó legalább részben inkább az Abbado-jelenségbe szerelmes, mintsem a konkrét zenébe.

Korrekt, érdekes doku a Please Call Me Claudio, egyenesebb és lényegre törőbb, mint a Hearing the Silence, cserébe utóbbi esztétikusabb, felemelőbb, művészeti szempontból kiérleltebb élmény. Abbado kapcsán pedig okoskodás helyett mindenkinek javaslom, hallgassuk őt és döntsünk. Mérlegeljük cselekedeteit, és szeressük őt.


Hasonló filmek címkék alapján