Őrjárat az égen (1970–1970) 3

A Repülőműszaki Főiskolán tanuló fiatalok, és oktatók mindennapjait mutatja be a filmsorozat.
Majd – a Főiskola elvégzése után – a repülős élet mozgalmas napjait…

Az Őrjárat az égen 1969-ben készült négyrészes fekete-fehér magyar filmsorozat, amely a
Magyar Néphadsereg… [tovább]

Képek 12

Szereposztás

Huszti PéterLétay Géza
Balázsovits LajosDávid Gyula
Almási ÉvaRegős Kati
Tyll AttilaPolonyi alezredes
Avar IstvánKocsis „Totyi” János őrnagy, rajparancsnok
Zenthe FerencVarga István őrnagy, rajparancsnok
Benkő PéterPádár
Kiss IstvánJuhász Péter
Kertész PéterSzilasi
Koltai RóbertBarna Tamás

További szereplők

Várólistára tette 6


Kiemelt értékelések

Serge_and_Boots 

A szocialista Top Gun – mert ha lett volna szocialista Top Gun, szükségszerűen nem nézhetett volna ki máshogy, nem szólhatott volna másról, és nem is lőhettek volna benne máshogy bakot, mint itt. Ezt a megállapítást egyébként nem (nem csak) a két produkció közötti ordító hasonlóságokból kiindulva mondom, hanem a főleg a kilencvenes évekből származó nyugat-európai repülős produkciókra visszagondolva. Volt ilyenje emlékeim szerint az amerikaiaknak, több is, de a németek is prezentáltak egy rövid életű szériát, amiben Panavia Tornadókon repkedtek a legények – régen volt, de szerintem az is tökéletesen pont ugyanaz volt, mint az Őrjárat az égen.

A legfőbb probléma, amire nagyon hamar ráébredhetett a magyar stáb is, hogy a katonai repülésről sorozatot forgatni nem nagyon lehet. A „díszlet”, a cselekménynek otthont adó világ drága és nehezen formálható, még akkor is, ha a produkció mögött teljes mellszélességgel ott áll a teljes magyar légierő, egyébként pedig a hidegháborús érában vadászpilótának lenni talán csak leheletnyivel lehetett izgalmasabb, mint manapság (érzésem szerint a kor pilótái talán egy picit még közelebb állhattak a nyakba tekert sállal repülő, a technikát inkább küszködve megzabolázni próbáló századelős légjárókhoz, mint napjaink számítógépes közegében szocializált szakijaihoz). Mert hát nincs háború, hála égnek, de még csak kiküldetés, vagy valódi forró helyzet sem, hacsak véletlenül a rádióforgalmazásban le nem áll a hajtóműve egy orosz kollégának. Hogy lehet erről a nemhogy filmet, sorozatot forgatni?
Hát úgy, hogy a cselekményben az idő múlásával feltűnik minden, de tényleg mindenféle külsős konfliktus, amik először átvezetőket adnak majd a repüléshez, majd később helyet cserélve ezekhez biztosít átvezetőket maga a repülés. Ennek következtében az Őrjárat az égen rendkívül ambivalens belső fejlődési utat jár be: első része kellemes, de nagyon erősen propagandisztikus ifjúsági film, amiben a később legendává váló ifjú színészek még csak nem is igazán tudják meggyőzni a nézőt. A második epizód talán a legjobb, itt néhány rendkívül ötletes és eltalált kamerabeállás esztétikai, a tanár-diák, diák-diák, tanár-tanár konfliktus szellemi értelemben lövi csúcsra a sorozatot. A harmadik rész már érezhetően erőlködik, hogy valid konfliktushelyzetet mutasson be, a negyedik pedig teljes mellélövés – ma úgy mondanánk, ez a pilot epizódja egy sosem elkészülő Őrjárat az égen spin-offnak, amiben már régen nem az a fontos, izgalmas, érdekes, mint az első részekben. Ennek megfelelően ez a mélypont, egy egyáltalán nem jó, nagyon rosszul öregedő kémhistória, amiről nem is tudja ma már eldönteni az ember, alibi kiszenvedés-e a forgatókönyvírók részéről, vagy valaki a stáb/légierő/párt berkeiben úgy vélte, erre komolyan és tényleg szükség van, hogy kiteljesedjen a kép.
Mindemellett a sorozat technikai kivitelezése szerintem rendben van, sőt, nem számítva a tagadhatatlan különbségeket színes és fekete-fehér film, Hollywood és a Magyar Televízió között, alapvetően partiban van a Top Gun színvonalával. A színészek névsora szokás szerint elképesztő, mégsem érzem azt, hogy mindenki kihozná magából a maximumot, ezen a téren az Őrjárat… furcsán teljesít, főleg a fiatalemberek mintha megszeppentek volna az első két epizód forgatása alatt. A kreatív háttér, mint írtam, szükségszerűen ugyanaz, mint a Top Gun: rivalizálás, kakaskodás, pedantéria és valódi emberi érzelmek összecsapása, szerelem, nagy érzések, csalódások és tragédiák. Sajnos nem minden epizódban megfelelő arányban és minőségben.

Gyakran megfordult a fejemben az elmúlt bő fél évben, hogy a szocializmusban gyártott magyar sorozatok nagyobb szent tehenek, mint némelyik kultfilmünk: nos, erre az Őrjárat az égen bizony erősen rácáfol, még annak ellenére is, hogy egy-egy kritikai oldalon igen magas százalékokkal fut. Egészében véve rá mintha a feledés jótékony leple borult volna az évtizedek során, és bár ezt nem a kora, főleg nem a korához képest feldolgozott extravagáns témája okozta, hanem a koncepció összeegyeztethetetlensége a televíziós sorozatok világával.
Ha nem gyűlölném az efféle projekteket, mondanám, hogy lelkes rajongók összevághatnának belőle egy tisztességes másfél-kétórás repülős mozit. A magyar Top Gunt.


Hasonló filmek címkék alapján