Felhőatlasz (2012) 482

1 díj · 3 jelölés

Az emberi életek és tettek kihatással vannak egymásra. Rajtuk keresztül kapcsolódik össze múlt, jelen és jövő, végső soron minden mindennel összefügg. A lelkek téren és időn keresztül vándorolnak, akár az égbolton a felhők. De vajon mi magunk irányítjuk sorsunkat, vagy valamilyen külső erő… [tovább]

angol

Képek 77

Szereposztás

Tom HanksDr. Henry Goose / Isaac Sachs / Dermot 'Duster' Hoggins / Valleysman Zachry
Hugo WeavingHaskell Moore / Tadeusz Kesselring / Bill Smoke / Nurse Noakes / Boardman Mephi / Old Georgie
Jim SturgessAdam Ewing / Hae-Joo Im
Halle BerryLuisa Rey / Meronym
Hugh GrantAlberto Grimaldi / Kannibál
Bae Doo NaSonmi-451
Keith DavidJoe Napier
Ben WhishawRobert Frobisher
Jim BroadbentVyvyan Ayrs / Timothy Cavendish
James D'ArcyRufus Sixsmith

További szereplők

Kedvencelte 173

Várólistára tette 361


Kiemelt értékelések

Valentine_Wiggin

Ezzel a filmmel kapcsolatban végtelenül ambivalensek az érzéseim.
Először is, adaptációként kifejezetten nem szeretem. A könyv hatalmas kedvencem, a karaktereitől elkezdve a felépítésén, az irodalmi játékain át magáig a cselekményig, a háttérjelentéséig mindent szeretek benne, lassan már kezd elrongyolódni szegény kötet, annyit forgattam. Ehhez képest a filmnek rengeteg betegsége van. A reinkarnációt egy az egyben átvariálja, teljesen máshogy működik, mint az eredetiben. Robert Frobisherről nem tudom ki találta ki, hogy legyen meleg, de értelme az nem sok volt. Teljesen felesleges változtatás, aminek semmi történeti relevanciája. Szonmi-451 miatt pedig fáj a szívem – az ő könyves énje az all-time kedvenc listámon ücsörög, rendkívül intelligens, szarkasztikus, szókimondó, bátor lány, aki, miközben folyamatosan reflektál önmagára és a társadalomra is, végig fenntart egyfajta hűvös tartózkodást, és nem adja ki az érzelmeit. Ehhez képest itt egy halkszavú, félénk, gyakran sírós figura, akinek ugyan van esze, de szinte minden esetben az érzelmei vezérlik, és könnyek között vallja, hogy mennyire szerelmes. És még folytathatnám a sort, mert rengeteg nüansz akad, amik roppant bosszantóak, és adaptációként igencsak aláássák a Felhőatlasz értékét.
De: Ha csak mint filmet nézem, akkor nagyon jól működő, önmagában zseniális történet. Kidobja a kukába a készen kapott reinkarnáció koncepciót, ahol van hat emberünk (Ewing, Frobisher, Luisa, Cavendish, Szonmi és Meronim), akik egy lélek hat leszületése, és a hullócsillag anyajegy jelöli meg őket. Helyére kapunk egy teljesen új koncepciót, ahol egy lélek leszületéseit jellemzően egyazon színész jeleníti meg (ha éppen nő az adott életben az általában férfi karakter, akkor a színész női ruhát húz), és a hullócsillag anyajegy sokkal inkább kapcsolatokat jelöl, egyfajta azonosító jel, összekötő kapocs karakterek között, akiknek a sorsa össze van kötve. Sokkal kevésbé átlátható, mint a másik, de nagyon sok új lehetőséget nyit – hiszen míg a könyvben csak egy lélek fejlődésének lehettünk tanúi (aki ráadásul eleve relatíve magas erkölcsi szintről indult – voltak zuhanásai, de sosem számított igazán gonosznak), itt kapásból legalább ötnek. Akad aki mélyről kezd, gyilkos és antagonista, a hatodik történetre azonban hős. Van aki gonosz, és gonosz is marad, van aki erkölcsi középtájékon áll, és zuhan, és persze néhányan, akik végig, stabilan pozitív figurák. Hiába bosszant, amit Szonmi karakterével tettek, azt az elemet imádom, hogy spoiler Rengeteg út, rengeteg irány, rengeteg kérdés, amit így fel lehetett fedezni.
A színészek igazából mind hitelesek, mind fantasztikusan elkapják a karaktereket. Én talán Tom Hanks-et emelném ki, mert neki meg kell jelenítenie öt teljesen eltérő figurát, és végig, mindegyiket hozza, néhány szerepében felismerni is nehéz. Halle Berry is hasonló, Ben Wishaw pedig ugyan csak egyetlen karaktert hoz, de őt nagyon emlékezetesen. Bae Doo Na-nak nincs sok mozgástere, de nem a színésznőn múlnak a gyengeségei, Jim Sturgess pedig nagyon szerethetően formálja meg mind Hae-Joo-t, mind Ewingot.
A vágások szédületesek, a film legnagyobb erősségei a montázsok. Amikor egy nagymonológ alatt felcsendül a Felhőatlasz szextett, és szóról szóra fordulnak egymásba a korok, akkor a néző tényleg átérzi az összefüggéseket. Személyes kedvencem Sachs nagymonológja (spoiler), illetve Frobisheré az emlékműnél. Imádom az apró összekötéseket és kikacsintásokat, amiket csak sokadjára lehet észrevenni ("Tekintve, hogy maga még új itt, nem etetem meg szappannal"…). A zene és a látványvilág gyönyörű, a korok megjelenítése hiteles, a hangulat erőteljes.
Mindenképp érdemes adni egy esélyt a filmnek, de nem szabad adaptációként nézni – túl sok, túl nagy változtatást eszközöl ahhoz, hogy igazán szerethető és működőképes legyen akként. Én személy szerint akár azt is merem ajánlani, hogy az ember előbb a filmet nézze meg, utána olvassa a könyvet. Önmagában értékelve elgondolkodtató, összetett, értékes alkotás, ami sokáig a nézővel maradhat.

7 hozzászólás
Nihilchan 

Időbe telt, amíg felfogtam, mit is nézek valójában, ugyanis nulla előismerettel ültem le a film elé. Teljesen magával ragadt a sztori és a hangulat, a színészi játék is igazán kellemes volt, ahogy magukat a karaktereket is érdekesnek találtam. Nagyon jól összeállított film, még ilyen hosszúság mellett is végig működőképes, egyáltalán nem ül le. Igazából ahhoz, hogy mindent átlásson az ember, szerintem ezt többször is meg kell nézni, de ezek után a könyvet is terve veszem.

ChöppMoly

Jó ez a sztori. Amikor először néztem, le sem tudtam venni a szemem a képernyőről. Éreztem, hogy bennem van az a remegés, ami a jó filmeket kíséri nálam. Azt hiszem, olyankor, amikor ilyen filmeket nézek, kevesebbet is pislogok, mint máskor.

1 hozzászólás
Lunemorte 

Amit tettél, kihatással van a jelenre és amit teszel, az a jövődet alapozza meg. Ez a karma ereje.
Az elején nehezen követhető, de utána magába szippant a film. Ez történt velem is. Kedvencem természetesen az ázsiai szál volt, azzal úgy végig meg lettem volna elégedve.

Szeszj 

Az első 20 perc nekem nem nagyon tetszett, kicsit untam és nem értettem hogy mi történik itt. De miután már fél órája ment a film egyre jobban elkezdett tetszeni. Magával ragadott a hangulata, a képi világa. A könyvet nem olvastam de hallottam róla hogy nagyon jó, gondolkodom hogy elkénne olvasom. :D
A mondanivalója is nagyon tetszett és egyet is értek vele. A történet is izgalmas és szerintem a szereplők is zseniálisak voltak.
Kár hogy én ennyire sokáig halogattam ezt a filmet. Érdemes megnézni! :))

2 hozzászólás
zsolti1989

Sajnálom, hogy idáig halogattam a megnézését.

Baly

Mikor elsőnek láttam régebben, nem értettem. Úgy érzem felnőttem ehhez a filmhez és sokat tanultam az életről ahhoz, hogy végre megértsem a mondanivalóját.

Ezzel nem azt mondom, hogy a film minden percét élveztem. Sőt, az első fele különösen unalmas volt, amíg azt sem tudtam, hogy mi mivel kapcsolódik össze és hogy mi miért is történik.

A reinkarnáció szerintem az emberiség egyik legfejfájósabb témája, ez amúgy is csak akkor lehetne lehetséges, ha valóban létezik a lélek és nem csak komplex inger-válasz reakciókból vagyunk összerakva. Amibe utálok belegondolni, mert úgy érzem magam tőle, mint egy gép. Ebből kifolyólag pedig az ember valójában lehet, hogy egy elég fejlett lény (és nem fejletlen kis senkik, ahogy sok filmben beállítják).

Mindenesetre a film mondanivalóját szerintem reinkarnáció nélkül is meg lehet érteni. Sonmi százszor elmondta, hogy: „Az életünk nem csupán a miénk. Az anyaméhtől a sírig kötődünk másokhoz – a múltban és a jelenben. És minden bűntettel vagy kedves gesztussal a jövőnkhöz járulunk hozzá.” (vagy a világ jövőjéhez)

Minden egyes cselekedet, vagy kimondott szó (legyen az jó, vagy rossz) a többi ember életét alakítja. Minden egyes minket célzó cselekedet, vagy kimondott szó (legyen az jó, vagy rossz) a mi életünket alakítja. Ez pedig együtt alakítja az egész emberiséget. Hiszen mi is a tenger, ha nem cseppek sokasága?

Stone

Remélem kiadják majd valamikor a 4 órás verziót, h minden kivágott jelenet visszakerüljön bele, de nekem így is tetszett…

Juci

Vizuálisan is igen, meg a színészi játék is többnyire igen, de különben not so much. Tegyük hozzá, hogy Mitchell talán a kedvenc regényíróm, és még ha ez a könyve is a legkevésbé kedvencem, azért a regény sokkal jobb szerintem, mint a film. Az utóbbi nagyon halivudi, szájbarágós, és nem feltételez elegendő intelligenciát a néző részéről sajnos.

Bur3sz

A könyv jobban tetszik. Nem ilyen szaggatott a történetvezetése. De a film is jó.

4 hozzászólás

Népszerű idézetek

woolfe

Az életünk nem csupán a miénk. Az anyaméhtől a sírig kötődünk másokhoz – a múltban és a jelenben. És minden egyes bűntettel vagy kedves gesztussal jövőnk keletkezéséhez járulunk hozzá.

Deszy 

– Akármit is teszel, annak sosem lesz nagyobb hatása, mint egy árva cseppnek a határtalan tengerben!
– De hát mi is a tenger, ha nem cseppek sokasága?!

madárka

A félbehagyott könyv olyan, mint egy félbehagyott szerelmi viszony

1 hozzászólás
Valentine_Wiggin

Szonmi-451: Addig lehet hatalmat gyakorolni az emberek felett, amíg adsz is nekik valamit. Akit megfosztasz mindenétől, afelett többé már nem lesz hatalmad.

1 hozzászólás
Tiko 

archivista: Mondaná, hogy szerette őt?
Sonmi-451: Igen, szeretem.
archivista: Úgy érti, még mindig szerelmes belé?
Sonmi-451: Úgy értem, mindig is szeretni fogom.

5 hozzászólás
Deszy 

– Volt bennük más is. Éhség a szívükben. És az éhség erősebb volt, mint az ész.
– Éhség? Mire?
– A mindig többre.

Sunshine 

Csak egy igazság létezik. A változatai valótlanságok.

Valentine_Wiggin

Csak az tudja igazán, mi a szabadság, akit megfosztanak tőle.

Deszy 

Félelem, hit, szerelem. Jelenségek, amelyek meghatározzák sorsunk alakulását, erők, amelyek jóval a születésünk előtt hatni kezdenek és az elmúlásunk után sem szűnnek meg.

Deszy 

A hit, akárcsak a félelem vagy a szeretet, ugyanúgy megértendő erők, mint ahogy értjük a relativitáselméletet vagy a valószínűségszámítást. Ezek is olyan jelenségek, amelyek meghatározzák életünk alakulását. Tegnap az életem még egy adott irányba tartott, de ma már egy másik irányba halad. Tegnap még úgy gondoltam, hogy sosem tennék meg olyat, amit ma megtettem. Ezek az erők, amelyek gyakran újrateremtik az időt és a teret, és alakítani és módosítani tudják azt, akinek képzeljük magunkat, már jóval a születésünk előtt hatni kezdenek, majd az elmúlásunk után sem szűnnek meg. Az életeinket és a választásainkat, ugyanúgy, ahogy a kvantummechanika jelenségeit is, pillanatonként értjük meg, minden egyes kereszteződés, minden egyes találkozás egy új, potenciális irányt kínál.


Ha tetszett a film, nézd meg ezeket is


Hasonló filmek címkék alapján